Offerte aanvragen Meer informatie

Footclub Events: “Zo snel mogelijk weer een event organiseren in De Kuip”

Het coronavirus treft de evenementenbranche zwaar. In elk geval tot 1 september zijn vergunningsplichtige evenementen verboden, en misschien wel langer. Footclub Events moest binnen anderhalve maand zes muziekevenementen annuleren, waaronder KuipVrees in Stadion Feijenoord. De klap kwam hard aan, maar directeur-eigenaar Chris van den Broek richt zijn blik alweer op de toekomst. Aan creativiteit en ideeën ontbreekt het niet.

‘We zijn altijd op zoek naar bijzondere locaties. De Kuip past daar zeker in’, vertelt de Rotterdammer. ‘Ik had nog niet zo heel veel georganiseerd in de Kuip. Afgelopen november was de eerste keer: Metz, een dance-event voor houseliefhebbers in het Maasgebouw. Voor 14 maart stond de eerste editie van KuipVrees gepland, een dance- en house-event dat we samen met een andere partij zouden organiseren. Dat was ons eerste evenement dat sneuvelde door de overheidsmaatregelen die twee dagen eerder werden afgekondigd.

Dat was het moeilijkste proces in de twintig jaar dat ik had meegemaakt sinds ik in deze branche actief ben. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt. Ik heb weleens een feest moeten annuleren door weersomstandigheden of een artiest die ziek was, maar dit...’

Drukke maanden
Het zouden juist drukke maanden worden, want in de weken erna stonden veel evenementen gepland. Het afblazen daarvan scheelt veel omzet en vraagt nu nog veel geregel met leveranciers en klanten. ‘Daar moeten we doorheen. Alle evenementen willen we, zodra dat weer mag, alsnog organiseren. We kijken daar nu al naar uit.’
‘Ook KuipVrees staat in de koelkast. Zodra het kan zoeken we een nieuwe datum uit en gaan we er alsnog het feest ervan maken zoals we van plan waren en we hopen iedereen alsnog te zien die een kaartje heeft gekocht. Dat doen we uiteraard in overleg met de mensen van De Kuip Meetings & Events. We willen zo snel mogelijk weer terug zijn in De Kuip.’ Plannen is lastig nu. De overheid heeft vergunningplichtige evenementen in elk geval tot 1 september verboden. ‘Maar wie weet tot wanneer dat verbod uiteindelijk duurt? We missen een kader. Dat maakt het moeilijk. Als het weer mag, moet je er wel klaar voor zijn; dus plannen we voor na de zomer toch maar door.’

Creativiteit én degelijkheid
Van den Broek begon zijn carrière als dj – onder meer in het Franse skioord Val Thorens en als resident-dj van Thalia in Rotterdam. Daar ging hij meewerken bij de organisatie van muziek- en dance-events. Met zoveel succes en plezier dat hij zich daar al snel volledig op ging concentreren. Vanaf de start voegde hij de elementen kwaliteit en degelijkheid toe aan creativiteit. ‘Dat liet toen – en ook nu – nogal eens te wensen over in onze branche. In de loop der jaren zijn we gegroeid en een stabiele partij geworden.’ Van den Broek heeft veel aandacht voor details. ‘Bij de aankleding, de line-up, het licht en geluid… Alles eigenlijk. Kwaliteit staat voorop. Daar investeren we in.’

Boutique events
Snelle groei en massale evenementen passen niet in de ambities van het in Alblasserdam gevestigde bedrijf. ‘We richten ons liever op wat ik “boutique events” noem: bijzonder, niet te groot en met een eigen stijl en sfeer. Het concept “massa is kassa” past niet bij ons. Ik ben heus wel zakelijk en wil best geld verdienen, maar ik vind het veel te leuk om iets moois te organiseren.’ Zoals Metz, vorig najaar in het Maasgebouw van Stadion Feijenoord, en het zomerevenement Morgen aan de Zevenhuizerplas. Daarnaast is Van den Broek samen met een partner eigenaar van Must. Dat high class-concept trekt langs exclusieve accommodaties. Eén daarvan is de Laurenskerk in Rotterdam. Ook het bekende Latin Lovers komt uit de koker van Footclub Events. ‘Dat was misschien wel ons meest succesvolle event tot nu toe. Latin house staat daarbij centraal. Na dertien jaar besloten we 2020 over te slaan en het evenement volgend jaar in een nieuwe opzet te laten terugkeren. Een geluk bij een ongeluk is dat we nu de tijd ervoor hebben om dat concept helemaal opnieuw uit te werken.’

Live streams
Dutchweek Festival is het grootste evenement van Footclub Events. ‘In Val Thorens.  Begonnen als een feestje op de piste en uitgegroeid tot een 7-daags evenement op vier locaties met allerlei muziekstijlen: van techno tot Nederlandstalig. Helaas kon dat ook niet doorgaan door corona; het zou dit jaar van 25 april tot en met 1 mei zijn.’ Voor alle trouwe fans en bezoekers was er nu een online streaming party op Facebook. ‘Om onze merken onder de aandacht te houden van onze doelgroepen, doen we inmiddels allerlei live streams. Het levert geen inkomsten op, maar we blijven wel zichtbaar en we krijgen er heel veel positieve reacties. Twee jaar geleden zijn we gestart met Dagvlinder Festival. Dat heeft de potentie om door te groeien naar zo’n 5.000 bezoekers. Maar daar willen we rustig naar toe werken, met een gezonde groei. Ook weer met focus op creativiteit en kwaliteit.’

Social media
Het belang van promotie is voor het succes van een event niet te onderschatten. De kennis en ervaring waarover Chris en zijn collega’s op dat vlak beschikken, zorgden ervoor dat ze in het verleden meerdere keren werden benaderd om bedrijven uit heel andere branches daarover te adviseren. ‘Dat is er nooit van gekomen; daar hadden we het gewoon te druk voor.’
Nu de evenementen niet kunnen doorgaan door corona, zet Footclub Events een aparte social media-tak op om in te kunnen spelen op vragen en opdrachten op dat gebied. ‘We zijn dag in dag uit met promotie bezig. Nu gaat we dat ook voor anderen doen. In eerste instantie voor ondernemers die het moeilijk hebben door de lockdown en juist nu extra baat hebben bij aandacht voor hun producten of diensten. Misschien komt daar ook wel een verdienmodel voor onszelf uit voort.’

‘Maar zodra het mag, gaan we weer vol aan de gang voor de evenementen. Dan gaan we doen waar we tot 12 maart met heel ons hart mee bezig waren en uiteraard komt De Kuip in de plannen voor!…’